<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<rss version="2.0" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:atom="http://www.w3.org/2005/Atom">
	<channel>
		<title>Strach z douglasky v našich lesích? Zbytečná hysterie a záměrná manipulace (TZ VÚLHM)</title>
		<description>Diskutujte Strach z douglasky v našich lesích? Zbytečná hysterie a záměrná manipulace (TZ VÚLHM)</description>
		<link>https://testnove.silvarium.net/zpravy-z-oboru-lesnictvi-a-drevarstvi/strach-z-douglasky-v-nasich-lesich-zbytecna-hysterie-a-zamerna-manipulace-tz-vulhm</link>
		<lastBuildDate>Sun, 12 Apr 2026 01:27:28 +0200</lastBuildDate>
		<generator>JComments</generator>
		<atom:link href="https://testnove.silvarium.net/component/jcomments/feed/com_content/40412" rel="self" type="application/rss+xml" />
		<item>
			<title>Josef Knap napsal:</title>
			<link>https://testnove.silvarium.net/zpravy-z-oboru-lesnictvi-a-drevarstvi/strach-z-douglasky-v-nasich-lesich-zbytecna-hysterie-a-zamerna-manipulace-tz-vulhm#comment-4251</link>
			<description><![CDATA[U cedru himalájského záleží na provenienci semene a nadmořské výšce provenience semene neb jest to strom rostoucí v poměrně širokém rozsahu průměrné roční teploty na svých přirozených přírodních stanovištích od 12°C do 18°C. Karl Fuchs, Eisregen, Polarwinter apod. jsou jen bezcenné Horstmannovy klutivary získané v afgánské části Hidukúše porvincii Paktía a dnes se množí roubováním a jsou velmi málo vzrůstné. Pokud chceme např. ekonomicky pomáhat Afghanistánu - dovážejme odsud semena jeho cedrů Cedrus deodara a vysazujme pak z těch semen ty cedry jako příměs u nás do nově zakládaných lesů spolu s cedrem libanonským a atlantickým. Zásluhou Horstmannových kultivarů koluje u nás jeden mýtus a nepravda, že afghánské provenience Cedrus deodara jsou polozakrslé. Naopak cca před 30lety jedna italská dendrologická expedice objevila v Afghanistánu dosud nejvyšší a nejmohutnější v kmeni Cedrus deodara. Snad se to ještě dá vygoogleit]]></description>
			<dc:creator>Josef Knap</dc:creator>
			<pubDate>Fri, 06 Dec 2019 17:03:30 +0100</pubDate>
			<guid>https://testnove.silvarium.net/zpravy-z-oboru-lesnictvi-a-drevarstvi/strach-z-douglasky-v-nasich-lesich-zbytecna-hysterie-a-zamerna-manipulace-tz-vulhm#comment-4251</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Josef Knap napsal:</title>
			<link>https://testnove.silvarium.net/zpravy-z-oboru-lesnictvi-a-drevarstvi/strach-z-douglasky-v-nasich-lesich-zbytecna-hysterie-a-zamerna-manipulace-tz-vulhm#comment-4250</link>
			<description><![CDATA[Ano souhlas cedry jako příměs samozřejmě s preferenci cedru libanonského a atlantického, himalájský byť roste nejrychleji jen do poloh do 250m nad mořem. I lesy v nížinách by měly být smíšené ne jen všechny listnaté - tak nějak napůl cedry + jedle a druhá půle listnáče - balkánské duby Q. cerris a Q. frainetto, možná i Q. pubescens ,,, Bohužel to oteplování jde velmi rychle a tak možná za dekádu dvě posuneme zalesňování cedry až do nadmořské výšky 500m]]></description>
			<dc:creator>Josef Knap</dc:creator>
			<pubDate>Fri, 06 Dec 2019 16:24:04 +0100</pubDate>
			<guid>https://testnove.silvarium.net/zpravy-z-oboru-lesnictvi-a-drevarstvi/strach-z-douglasky-v-nasich-lesich-zbytecna-hysterie-a-zamerna-manipulace-tz-vulhm#comment-4250</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Vladimír Pelíšek napsal:</title>
			<link>https://testnove.silvarium.net/zpravy-z-oboru-lesnictvi-a-drevarstvi/strach-z-douglasky-v-nasich-lesich-zbytecna-hysterie-a-zamerna-manipulace-tz-vulhm#comment-4249</link>
			<description><![CDATA[Já s Vámi souhlasím, ale samozřejmě musí jít jen o příměs, nesmí se už opakovat monokultury ŽÁDNÉ jehličnaté dřeviny. Dál je třeba detailní výzkum mrazové odolnosti hlavně cedru himálájského. Základní typ totiž pod -20 začíná omrzat, což byl v nižších a středních polohách naposledy případ zimy 2005/2006. Samozřejmě odrůdy Karl Fuchs či Eisregen jsou odolnější. Pokud jde o libanonský cedr, je zde předpoklad celkově vyšší odolnosti, ale zase je třeba mít data několika dekád v kuse, a to i mimo spojitou zástavbu (tj. volná prostranství). Osobně cedrům velice fandím, ale vyvarujme se chyb, které se udělaly dříve a s jinými dřevinami.]]></description>
			<dc:creator>Vladimír Pelíšek</dc:creator>
			<pubDate>Fri, 06 Dec 2019 13:47:47 +0100</pubDate>
			<guid>https://testnove.silvarium.net/zpravy-z-oboru-lesnictvi-a-drevarstvi/strach-z-douglasky-v-nasich-lesich-zbytecna-hysterie-a-zamerna-manipulace-tz-vulhm#comment-4249</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Josef Knap napsal:</title>
			<link>https://testnove.silvarium.net/zpravy-z-oboru-lesnictvi-a-drevarstvi/strach-z-douglasky-v-nasich-lesich-zbytecna-hysterie-a-zamerna-manipulace-tz-vulhm#comment-4248</link>
			<description><![CDATA[ok, ale čím nahradit borovice v nižších polohách? Cedry, již jsem tady o tom psal. Nechť se tedy provede stejný výzkum jako pro douglasku pro cedry! Takto mi rostou mezi baráky v betonové džungli již 50let!: https://ingjosefknap.rajce.idnes.cz/CEDRY_2/ ,,, ano od cca 25, roku svého života každoročně masivně kvetou od cca konce září do konce října, čímž znovu otevírají sezónu pylových alergenů. Jsou vitální i tím, jak se mi doma snadno vysemeňují - doslova všude i v okapech, kde jim k tomu letos v dubnu stačila cm vrstvička starého cedrového jehličí.]]></description>
			<dc:creator>Josef Knap</dc:creator>
			<pubDate>Fri, 06 Dec 2019 13:32:54 +0100</pubDate>
			<guid>https://testnove.silvarium.net/zpravy-z-oboru-lesnictvi-a-drevarstvi/strach-z-douglasky-v-nasich-lesich-zbytecna-hysterie-a-zamerna-manipulace-tz-vulhm#comment-4248</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Vladimír Pelíšek napsal:</title>
			<link>https://testnove.silvarium.net/zpravy-z-oboru-lesnictvi-a-drevarstvi/strach-z-douglasky-v-nasich-lesich-zbytecna-hysterie-a-zamerna-manipulace-tz-vulhm#comment-4246</link>
			<description><![CDATA[Douglasky u nás nikdy nerostly, ale cedry ano, stejně jírovec čili koňský kaštan, palmy, údajně i sekvoje a sekvojovce, akácie, fíkovník smokvoň a další. Existuje řada možných scénářů, a to i v případě shody, že např. průměrná roční teplota v nejbližších 80 letech naroste o dejme tomu 4 st.C. Pokud vezmu extrémy: pokud to bude v zimě, bude to znamenat posun severní hranice subtropického pásma někam po linii Slovensko - jižní Morava, přičemž na vitalitu lesních porostů to téměř nebude mít vliv, pouze se bude muset změnit spektrum pěstovaných dřevin. Pokud ale zůstanou zimy, jaké máme teď, ale ten nárůst proběhne ve vegetačním období, je jasné, že dojde k posunu klimatu střední Evropy směrem ke stepnímu, tzn. lesní ekosystém z řady míst nižších poloh spontánně vymizí. Nevíme skoro nic, pouze spekulujeme, a většinou jen prodlužujeme stávající trend do budoucna, s očekáváním, že tak to bude. Pravděpodobné je jen to, že oteplení a větší nebo menší vysušování běhen vegetace budou pokračovat, takže je jasné, že inspiraci musíme brát v oblastech, které takové klima už právě teď mají, a dívat se, čemu se tam daří. proto je jasné, že boreální dřeviny, zejména ty s plytkým kořenovým systémem, u nás kromě vysokých hor skončily, s čímž můžeme, jak říká klasik, nesouhlasit, můžeme proti tomu protestovat, ale to je tak všechno, co proti tomu můžeme dělat. DUHA bohužel má prvoplánové aktivistické chování v genech, souhlasím s nimi jen v něčem. Kdo pouze říká, co je špatně, ale nemá reálný plán, jak to dělat jinak, aby to skutečně fungovalo, ten nedělá ani půlku toho, co je třeba dělat.]]></description>
			<dc:creator>Vladimír Pelíšek</dc:creator>
			<pubDate>Fri, 06 Dec 2019 11:05:29 +0100</pubDate>
			<guid>https://testnove.silvarium.net/zpravy-z-oboru-lesnictvi-a-drevarstvi/strach-z-douglasky-v-nasich-lesich-zbytecna-hysterie-a-zamerna-manipulace-tz-vulhm#comment-4246</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Máchal napsal:</title>
			<link>https://testnove.silvarium.net/zpravy-z-oboru-lesnictvi-a-drevarstvi/strach-z-douglasky-v-nasich-lesich-zbytecna-hysterie-a-zamerna-manipulace-tz-vulhm#comment-4245</link>
			<description><![CDATA[Za to může ta jejich svazácká aktivistická heslovitá rétorika. Věcně vzato, na těch jejich stránkách čtu "používejme douglasku jen do 10 % ve směsi." Což mi přijde rozumné. Stejně jako z toho někdo dělá bubáka a chytá se jen na ta povrchní hesla, zcela určitě se najde jiný, který s ní začne zacházet jako dosud se smrkem, a neříkejte, že nikoho takového neznáte. Ono by to chtělo hlavně rozum do hrsti, všeho s mírou a ne od jednoho mantinelu ke druhému. DG ano, ale s mírou, a v chráněných územích je to na samostatnou debatu. Co se týká té nepůvodnosti výškové / skutečně geografické, já bych tam určitý rozdíl přece jen viděl. Nejde snad jen o vztah dřevina - stanoviště, ale i o další vazby v ekosystému a vliv na celou řadu druhů. Ono to entuziastické tahání všeho přes celou zeměkouli sem a tam a snahy o naroubování všeho všude přineslo už i celou řadu trpkých plodů. Zatímco v jedné oblasti se společenstva stěhovala během klimatických výkyvů výškově jako jojo a vzájemné vlivy jsou dlouhodobé.]]></description>
			<dc:creator>Máchal</dc:creator>
			<pubDate>Fri, 06 Dec 2019 10:44:14 +0100</pubDate>
			<guid>https://testnove.silvarium.net/zpravy-z-oboru-lesnictvi-a-drevarstvi/strach-z-douglasky-v-nasich-lesich-zbytecna-hysterie-a-zamerna-manipulace-tz-vulhm#comment-4245</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Vladimír Pelíšek napsal:</title>
			<link>https://testnove.silvarium.net/zpravy-z-oboru-lesnictvi-a-drevarstvi/strach-z-douglasky-v-nasich-lesich-zbytecna-hysterie-a-zamerna-manipulace-tz-vulhm#comment-4243</link>
			<description><![CDATA[Bylo by dobré, kdybyste vy i mnozí Vám podobní odložili ideologickou nenávist a zkusili - aspoň občas - věcně argumentovat - pokud na to máte. Já osobně s Hnutím DUHA v otázce douglasky tisolisté také nesouhlasím. Údaje, které uvádí o její škodlivosti, nejsou pravdivé, a realitou jsou spíše informace z Německa o jejím víceméně zdomácnění. U nás se lesnicky pěstuje už 120 let a řada porostů se spontánně zmlazuje. Ve srovnání se smrkem (na většině dnes jím osázených stanovišť stejně nepůvodním, jako douglaska) je vitálnější a ve středních polohách na svěžích a živných stanovištích často lépúe než smrk zmlazuje. K půdě se chová celkově výrazně šetrněji, než nepůvodní smrk a stejně tak nepůvodní modřín. Příroda nerozlišuje mezi nepůvodností danou rozdílem 500 výškových metrů v té samé geografické oblasti a nepůvodností vyplývající z geografické vzdálenosti 8000 kilometrů. Přírodu zajímá pouze vhodnost růstových podmínek pro danou dřevinu v dané oblasti, plus dopad růstu této dřeviny na místní ekosystém. Proto může být například pro pahorkatinu jižní Moravy šetrnější a vhodnější variantou cedr libanonský pocházející z oblasti vzdálené přes 2000 kilometrů, než smrk ztepilý, původní sice jen nějakých 80 kilometrů severně, ale především v nadmořské výšce o 1000 metrů vyšší. Ochrana přírody je dnes v řadě aspektů stejně zmatečná a nelogická jako plantážní lesnictví. Naštěstí se to už začíná měnit, a naši vnuci se budou nad našimi problémy za pár desetiletí už jen usmívat.]]></description>
			<dc:creator>Vladimír Pelíšek</dc:creator>
			<pubDate>Fri, 06 Dec 2019 09:56:49 +0100</pubDate>
			<guid>https://testnove.silvarium.net/zpravy-z-oboru-lesnictvi-a-drevarstvi/strach-z-douglasky-v-nasich-lesich-zbytecna-hysterie-a-zamerna-manipulace-tz-vulhm#comment-4243</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Hroch napsal:</title>
			<link>https://testnove.silvarium.net/zpravy-z-oboru-lesnictvi-a-drevarstvi/strach-z-douglasky-v-nasich-lesich-zbytecna-hysterie-a-zamerna-manipulace-tz-vulhm#comment-4242</link>
			<description><![CDATA[Že duháci neustál lžou je známo, ale pan ministr je stejně poslechne...]]></description>
			<dc:creator>Hroch</dc:creator>
			<pubDate>Thu, 05 Dec 2019 19:49:02 +0100</pubDate>
			<guid>https://testnove.silvarium.net/zpravy-z-oboru-lesnictvi-a-drevarstvi/strach-z-douglasky-v-nasich-lesich-zbytecna-hysterie-a-zamerna-manipulace-tz-vulhm#comment-4242</guid>
		</item>
	</channel>
</rss>
