<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<rss version="2.0" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:atom="http://www.w3.org/2005/Atom">
	<channel>
		<title>MZe reaguje na kritiku vyhlášky o zpracování OPRL a o vymezení HS</title>
		<description>Diskutujte MZe reaguje na kritiku vyhlášky o zpracování OPRL a o vymezení HS</description>
		<link>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/mze-reaguje-na-kritiku-vyhlasky-o-zpracovani-oprl-a-o-vymezeni-hs</link>
		<lastBuildDate>Sun, 12 Apr 2026 01:06:07 +0200</lastBuildDate>
		<generator>JComments</generator>
		<atom:link href="https://testnove.silvarium.net/component/jcomments/feed/com_k2/2921" rel="self" type="application/rss+xml" />
		<item>
			<title>Lynx napsal:</title>
			<link>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/mze-reaguje-na-kritiku-vyhlasky-o-zpracovani-oprl-a-o-vymezeni-hs#comment-1660</link>
			<description><![CDATA[Pro téměř každou takovou organizaci je nosné téma vždy takové, které je rádoby aktuální a trochu extrémní. Viz vášnivé diskuze o Šumavě. Nyní je to kůrovcová kalamita. Ale většinou je argumentace příliš jednostranná a nevyvážená. Házet kůrovcovou kalamitu na změnu druhové skladby ve prospěch smrku je příliš jednoduché a laciné. Časem se zpravidla ukáže, že problém není tak jednoduchý. U kůrovce nejspíš došlo k podcenění ze strany LČR, v kombinaci s přístupem smluvních firem a s počasím. Na Šumavě se jednalo o "válku" dvou táborů, zatímco příroda "pracovala" a dnes jsou již vidět její dílčí výsledky. A znovu připomenu jedlové podsadby v I. zóně u jezera Laka, ačkoliv v okolí žádná jedle není a jedná se o bezzásahovou zónu. Nevím, zda tam ty podsazené jedle ještě rostou a jak vypadají, pár let jsem tam nebyl. Ale účel zřejmě světí prostředky.]]></description>
			<dc:creator>Lynx</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 24 Jun 2018 13:08:14 +0200</pubDate>
			<guid>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/mze-reaguje-na-kritiku-vyhlasky-o-zpracovani-oprl-a-o-vymezeni-hs#comment-1660</guid>
		</item>
		<item>
			<title>taxátor napsal:</title>
			<link>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/mze-reaguje-na-kritiku-vyhlasky-o-zpracovani-oprl-a-o-vymezeni-hs#comment-1659</link>
			<description><![CDATA[povšimněte si, že žádná rádobyekologická organizace nikdy v minulosti, ani v současnosti neřešila, kde se na to vezmou peníze..když si pomyslím, kolik práce a úsilí stálo vypěstovat rezonanční smrky na Šumavě - 200 let pomalého růstu...a pak se to tam nechá shnít ve jménu ochrany přírody..tak mě běhá mráz po zádech......a propo...v návrhu Hnutí Duha je maximální velikost holé seče 0.3ha....tak to by mě zajímalo, kolik hektarů to bylo na Šumavě....at jdou se svými návrhy do pr...e]]></description>
			<dc:creator>taxátor</dc:creator>
			<pubDate>Sat, 23 Jun 2018 14:21:49 +0200</pubDate>
			<guid>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/mze-reaguje-na-kritiku-vyhlasky-o-zpracovani-oprl-a-o-vymezeni-hs#comment-1659</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Lynx napsal:</title>
			<link>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/mze-reaguje-na-kritiku-vyhlasky-o-zpracovani-oprl-a-o-vymezeni-hs#comment-1658</link>
			<description><![CDATA[Přesně. Kdo to zaplatí? I když ty "přípravné dřeviny" poskytnou také výnos. Ale drahá ochrana, zejména u jedle, kde v některých lokalitách je 20 let minimum. Netradiční postupy budou vyžadovat i větší % tradičních postupů (koník či modernější železný koník), některou těžbu směřovat do opravdu zimního období s dostatečnou vrstvou sněhu atd. Stále visí ve vzduchu realizace plošné platby/ha za alespoň část mimoprodukčních funkcí.]]></description>
			<dc:creator>Lynx</dc:creator>
			<pubDate>Sat, 23 Jun 2018 09:47:13 +0200</pubDate>
			<guid>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/mze-reaguje-na-kritiku-vyhlasky-o-zpracovani-oprl-a-o-vymezeni-hs#comment-1658</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Ota-Buršík napsal:</title>
			<link>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/mze-reaguje-na-kritiku-vyhlasky-o-zpracovani-oprl-a-o-vymezeni-hs#comment-1657</link>
			<description><![CDATA[To je i případ Českého Švýcarska, kde se tyto vegetační zvraty vyskytují, dole v n.výšce 250 m ve skalních údolích jsou smrky o výšce 35 m ovšem po pár metrech v těchto pískovcových skalách, tedy na jejich platech se v písku daří borovici lesní a vejmutovce, potažmo modřínu.]]></description>
			<dc:creator>Ota-Buršík</dc:creator>
			<pubDate>Fri, 22 Jun 2018 20:18:37 +0200</pubDate>
			<guid>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/mze-reaguje-na-kritiku-vyhlasky-o-zpracovani-oprl-a-o-vymezeni-hs#comment-1657</guid>
		</item>
		<item>
			<title>lesnar napsal:</title>
			<link>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/mze-reaguje-na-kritiku-vyhlasky-o-zpracovani-oprl-a-o-vymezeni-hs#comment-1656</link>
			<description><![CDATA[To vážně mluvíte o revírnících a třeba polesných u církevních organizací (potažmo firem)? Ale abychom se nezdržovali: pokud jsem byl v pozici, která ten les tvoří, projektoval jsem klidně 0,8 ha oplocenky se směsí dřevin. 100% MZD. Jenže v té době - úsek byl charakteristický rozsáhlými monokulturními "plachtami dvojek", chalcograph si teprve brousil zuby - ještě šly umísťovat náseky. To se to pak hrálo na pěsťaře! A proč nezkusit jedli "na světle, že! Nyní je třeba řešit skutečně obrovské plochy , kde jednak hektar nic neznamená a jednak se oplocenka neudrží. Řekl bych, že třeba postupy na LS Město Albrechtice by měly vejít lesníkům pod kůži. Tzv. náhradní porosty, netradiční směsi BO, MD, BR... Pak vnášet "cílovky"? Kdo to zaplatí? Není prostor ani na dumání nad typologií. Jenom dát přednost stabilitě porostů před podnikáním s. p. A to už není na revírnících...]]></description>
			<dc:creator>lesnar</dc:creator>
			<pubDate>Fri, 22 Jun 2018 14:37:44 +0200</pubDate>
			<guid>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/mze-reaguje-na-kritiku-vyhlasky-o-zpracovani-oprl-a-o-vymezeni-hs#comment-1656</guid>
		</item>
		<item>
			<title>IPS napsal:</title>
			<link>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/mze-reaguje-na-kritiku-vyhlasky-o-zpracovani-oprl-a-o-vymezeni-hs#comment-1655</link>
			<description><![CDATA[Souhlas. Tohle se dá dobře pořešit v RSH v textové části, popř. u jednotlivých etáží. Všechno je o lidech...]]></description>
			<dc:creator>IPS</dc:creator>
			<pubDate>Fri, 22 Jun 2018 14:12:20 +0200</pubDate>
			<guid>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/mze-reaguje-na-kritiku-vyhlasky-o-zpracovani-oprl-a-o-vymezeni-hs#comment-1655</guid>
		</item>
		<item>
			<title>IPS napsal:</title>
			<link>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/mze-reaguje-na-kritiku-vyhlasky-o-zpracovani-oprl-a-o-vymezeni-hs#comment-1654</link>
			<description><![CDATA[Tohle je svatá pravda. Hodně vlastníků i lesníků nechává návrh zalesnění u etáží 80 let+ čistě na úvaze taxátora, což situaci komplikuje... Málokdo umí říct co od taxátora vlastně chce. Někdy tomu však brání objektivní skutečnosti (velikost revírů, nedostatek času), jindy neznalost...]]></description>
			<dc:creator>IPS</dc:creator>
			<pubDate>Fri, 22 Jun 2018 14:02:23 +0200</pubDate>
			<guid>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/mze-reaguje-na-kritiku-vyhlasky-o-zpracovani-oprl-a-o-vymezeni-hs#comment-1654</guid>
		</item>
		<item>
			<title>taxátor napsal:</title>
			<link>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/mze-reaguje-na-kritiku-vyhlasky-o-zpracovani-oprl-a-o-vymezeni-hs#comment-1653</link>
			<description><![CDATA[zdravím.. pokud se týká plánování dřevinné skladby do zalesnění při tvorbě LHP a LHO, máte pravdu v tom, že se to skutečně v 99% omezuje na ono zmíněné SM70,BK30..problém je v tom, že nás taxátorů( a myslím tím skutečné taxátory, kteří to ještě dělají srdcem) je v poslední době jako šafránu a mám pocit, že situace je rok od roku horší - takže jsme kolikrát rádi, že to všechno vůbec stačíme oběhnout...ale určitě by stačilo, kdyby si tohle zadavatel vložil jako jednu z podmínek do zadávací dokumentace. Moje zkušenost je ovšem taková, že problematice tvorby LHP a LHO ve své podstatě rozumí pouze velmi málo lidí..a bohužel kolikrát i lesáků]]></description>
			<dc:creator>taxátor</dc:creator>
			<pubDate>Fri, 22 Jun 2018 13:31:12 +0200</pubDate>
			<guid>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/mze-reaguje-na-kritiku-vyhlasky-o-zpracovani-oprl-a-o-vymezeni-hs#comment-1653</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Máchal napsal:</title>
			<link>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/mze-reaguje-na-kritiku-vyhlasky-o-zpracovani-oprl-a-o-vymezeni-hs#comment-1652</link>
			<description><![CDATA[Typologický systém má přece ještě druhou osu (edafické kategorie,...), která z toho jednoho kritéria LVS dělá dost podrobně zpracovaný a precizní systém, dále ještě podrobněji rozpitvaný. Ten máme navíc podrobně vymapovaný v terénu, což tedy všude na světě zdaleka nemají. Tenhle systém umožňuje doporučit vhodnou druhovou skladbu velmi dobře a zodpovědně, a taky se z toho při tvorbě LHP vychází (nebo by mělo) - pan taxátor by o tom jistě mohl říct z vlastní praxe mnohé. Jestli se tohle často v praxi ignoruje, je to buďto chyba při zpracování plánu, nebo v provozu, že se vlastně LHP ani moc neřeší, a valí se tam co je zvykem. Pokud se nám mění klima a s ním vegetace, bude bohužel nutné typologické mapy revidovat a s tím na konkrétních plochách pozměnit cílovou skladbu (a vlastně i přirozenou). Ale upouštět od doporučování vhodné skladby ze strany OPRL a taxátorů s odvoláním na zodpovědnost lesních hospodářů a konkrétní lokality bych považoval za nešťastné. Spíš bych apeloval právě na tu zodpovědnou aplikací poznatků lesnické typologie při stanovení LHP. Protože tam mi to právě někdy přijde na hraně a dost často je to nastavené podle povinného zastoupení MZD a více se neřeší. Tákže šablonovitě to rozhodovat jde a velmi dobře. Jasně že pokud tam v reálu roste a dobře se zmlazuje ještě jiná dřevina, je nutné se tomu přizpůsobit. Ale pokud má LHP k něčemu být jako vodítko, asi by nemělo být u valné části HS cílová skladba SM7BK3 + ještě nějaké výjimky navíc, kdy se nedává ani to. On to tam hospodář podle zákona dát může, ale asi by měl při pohledu do LHP cítit, že něco šponuje a může být do budoucna problém. A ne, že to píšou i v LHP jako ideálním modelu. Mimochodem to 0N na kokořínsku je opravdu pěkný příklad. Protože i v případě že okolo by to nešlo, typologie s tím počítá a na těchhle azonálních stanovištích nebo při inverzích LVS to výsadbám smrku nebrání (jak píšete, on je tam zastoupený i v přirozené skladbě). Jen bych ještě dodal, že tohle přece všechno není žádná novinka nebo výstřelek posledních let, typologický systém úhúl už tu máme celkem dlouho.]]></description>
			<dc:creator>Máchal</dc:creator>
			<pubDate>Fri, 22 Jun 2018 10:40:09 +0200</pubDate>
			<guid>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/mze-reaguje-na-kritiku-vyhlasky-o-zpracovani-oprl-a-o-vymezeni-hs#comment-1652</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Bondy napsal:</title>
			<link>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/mze-reaguje-na-kritiku-vyhlasky-o-zpracovani-oprl-a-o-vymezeni-hs#comment-1650</link>
			<description><![CDATA[Zde jste udeřil hřebík na hlavičku. Je třeba rozlišit lesního hopodáře a vlastníka, resp. jejich zájmy. Zde bude dlouhodobý kámen úrazu, protože i z historického hlediska je málo hopodářů zároveň vlastníkem lesa a tak se i k pěstování lesa přistupovalo, přistupuje a přistupovat bude. Pěstování lesa je běh na dlouhou trať a zvlášť v dnešní době je prachbídně málo "ekonomických vytrvalců", kteří se neženou za čísly na konci každého roku.........]]></description>
			<dc:creator>Bondy</dc:creator>
			<pubDate>Fri, 22 Jun 2018 10:04:52 +0200</pubDate>
			<guid>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/mze-reaguje-na-kritiku-vyhlasky-o-zpracovani-oprl-a-o-vymezeni-hs#comment-1650</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Lynx napsal:</title>
			<link>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/mze-reaguje-na-kritiku-vyhlasky-o-zpracovani-oprl-a-o-vymezeni-hs#comment-1649</link>
			<description><![CDATA[Přesně, důležité je vyhodnotit stanovištní podmínky. A v tom je skrytá i druhová diverzita. Je to o citu a zkušenostech lesníka. Technokratický postup dle barevné mapy zvládne v podstatě vyškolený pracovník. Praktické zkušenosti a zejména cit pro přírodu, to je otázka let a let zkušeností nabytých pozorováním. Zavrhovat plošně smrk je ukázka omezeného vnímání. Problémy se však netýkají jen smrku. Jmelí na severní Moravě, poškozené a chřadnoucí kořenové systémy lip také na severní Moravě, chalara fraxinea, problémy s acer pseudoplatanus, jilm už je v podstatě vyřešený. Jen je třeba před tím nezavírat oči. https://video.aktualne.cz/dvtv/lesy-hynou-na-obrovskych-plochach-stat-sabotuje-navrhy-vedcu/r~13aee0e673b911e8a302ac1f6b220ee8/]]></description>
			<dc:creator>Lynx</dc:creator>
			<pubDate>Thu, 21 Jun 2018 22:10:38 +0200</pubDate>
			<guid>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/mze-reaguje-na-kritiku-vyhlasky-o-zpracovani-oprl-a-o-vymezeni-hs#comment-1649</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Pavel Boucký napsal:</title>
			<link>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/mze-reaguje-na-kritiku-vyhlasky-o-zpracovani-oprl-a-o-vymezeni-hs#comment-1648</link>
			<description><![CDATA[Nebude problém právě v tom, že sice lesníci všechno tohle vědí, ale na většině těch lokalit, kde dnes smrk dostává kalamitou zabrat, vlastně ani být neměl? A právě ti lesníci ho tam vysadili. Samozřejmě plošné omezení smrku jen podle jediného kritéria LVS je hloupost. Jde o posouzení konkrétních lokalit a odpovědnost příslušného lesního hospodáře. Ale je dostatek rozumných lesních hospodářů a hlavně mají potřebnou podporu vlastníků?]]></description>
			<dc:creator>Pavel Boucký</dc:creator>
			<pubDate>Thu, 21 Jun 2018 14:43:53 +0200</pubDate>
			<guid>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/mze-reaguje-na-kritiku-vyhlasky-o-zpracovani-oprl-a-o-vymezeni-hs#comment-1648</guid>
		</item>
		<item>
			<title>jastrob napsal:</title>
			<link>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/mze-reaguje-na-kritiku-vyhlasky-o-zpracovani-oprl-a-o-vymezeni-hs#comment-1645</link>
			<description><![CDATA[Je to tak, jak uvádíte. Kokořínsko je krásný příklad! Na stráních roste dubové, akátové a borové "padrtí" do výšky cca 15 metrů a v hlubokých údolích podél potůčků najdete smrky opravdu i nad 35 m výšky s výčetní tloušťkou i přes metr a kubaturou nad 5 kubíků! Nelze šablonovitě rozhodovat kam smrk patří, či nepatří podle nadmořské výšky. Jenomže tohle všechno lesníci vědí - proč si tedy necháváme kecat do naší práce nějaké aktivisty, veterináře, divadelní kritiky, herce, geografy a jim podobné?]]></description>
			<dc:creator>jastrob</dc:creator>
			<pubDate>Thu, 21 Jun 2018 11:50:38 +0200</pubDate>
			<guid>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/mze-reaguje-na-kritiku-vyhlasky-o-zpracovani-oprl-a-o-vymezeni-hs#comment-1645</guid>
		</item>
		<item>
			<title>taxátor napsal:</title>
			<link>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/mze-reaguje-na-kritiku-vyhlasky-o-zpracovani-oprl-a-o-vymezeni-hs#comment-1620</link>
			<description><![CDATA[přesně tak, at se odborníci z Hnutí Duha a jejich nohlsledi zajedou podívat třeba na Kokořínsko - v hlubokých roklích, na stanovištích typu 0N rostou reliktní (a to slovo reliktní zdůrazňuju) smrčiny, s výškou okolo 35m...a přitom pokud se týký VLS - myslím, že 4. stupeň je zde maximum. Smrk lze i nadále bez problémů pěstovat v hlubších údolích - chladnějších a ovlivněných vodou - bez toho, aniž by s tím byly do budoucna nějaké problémy..ale je to věcí hospodáře, aby se v lese zorientoval a nesázel smrk bezmyšlenkovitě všude možně.]]></description>
			<dc:creator>taxátor</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 17 Jun 2018 08:11:28 +0200</pubDate>
			<guid>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/mze-reaguje-na-kritiku-vyhlasky-o-zpracovani-oprl-a-o-vymezeni-hs#comment-1620</guid>
		</item>
	</channel>
</rss>
