<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<rss version="2.0" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:atom="http://www.w3.org/2005/Atom">
	<channel>
		<title>Reakce profesních lesnicko-dřevařských organizací na programové prohlášení vlády</title>
		<description>Diskutujte Reakce profesních lesnicko-dřevařských organizací na programové prohlášení vlády</description>
		<link>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/reakce-profesnich-organizaci-na-programove-prohlaseni-vlady-v-oblasti-lesnictvi</link>
		<lastBuildDate>Sat, 11 Apr 2026 18:30:34 +0200</lastBuildDate>
		<generator>JComments</generator>
		<atom:link href="https://testnove.silvarium.net/component/jcomments/feed/com_k2/3827" rel="self" type="application/rss+xml" />
		<item>
			<title>najše napsal:</title>
			<link>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/reakce-profesnich-organizaci-na-programove-prohlaseni-vlady-v-oblasti-lesnictvi#comment-5936</link>
			<description><![CDATA[Zhruba před 150 lety bylo přírodě blízké hospodaření a ochrana přírody zcela integrována do osobnosti a pracovní pozice lesníka. Současná hanoba hospodářské lesa a lesního hospodáře zjm. v kontextu ochrany přírody, ale také v širším kontextu environmentální problematiky má svůj kořen v neobjektivním a velmi citově zabarveném přístupu, který napodobuje ochranu přírody v USA, jak se k nám rozšířila v zásadní míře po Sametové revoluci. Stačí si vzpomenout na články v Literárních novinách a například knihu Praxe divočiny (Gary Snyder), která v 90.letech velmi inspirovala místní ekology. Sám Gary Snyder má velmi široký záběr vědomostí (stále externě vyučuje americkou literaturu v Kalifornii), od teologických znalostí - zenový budhismus, jazykovědu (čínština, japonština) přes opravu zemědělských strojů, tesařství (výroba dřevěných domů), štětování cest apod. Bohužel řada lidí u nás v republice nepochopila, že homeostáza ekosystému u nás (v našich podmínkách střední Evropy a našich rozměrů) je neoddělitelně spjata s aktivní činností člověka, kterému zcela legitimně můžeme i nadále říkat hospodář vzhledem k etymologii tohoto slova. V tomto ohledu upozorňují autoři článku (lesnicko-dřevařské společnosti ALDP lesnický think tanks) na skutečnosti, které jsou velmi důležité. To, že se nějaký ekolog rozhlédne po lesní krajině a vybídne k založení 2 dalších Národních parků, nebo rozšíření bezzásahové zóny na Boubíně vůbec neznamená krok k vůbec nějaké ochraně přírody. Podařilo se mi před lety s Gary Snyderem navázat e-mailový kontakt - posílal jsem mu fotky "zachráněné Šumavy" a ptal jsem se ho na názor. Odpověděl mi, že věří tomu, že se i u nás najdou lidé, kterým záleží na ochraně lesa a že se spolu dokážou domluvit. No, upřímně, když vidím politiku, EU a např. Green deal, tak tomu věřit nemůžu. Asi bych měl Garymu koupit bourbon, sednout si s ním někde a dlouze zahovořit.]]></description>
			<dc:creator>najše</dc:creator>
			<pubDate>Fri, 14 Jan 2022 08:02:52 +0100</pubDate>
			<guid>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/reakce-profesnich-organizaci-na-programove-prohlaseni-vlady-v-oblasti-lesnictvi#comment-5936</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Starý napsal:</title>
			<link>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/reakce-profesnich-organizaci-na-programove-prohlaseni-vlady-v-oblasti-lesnictvi#comment-5935</link>
			<description><![CDATA[Dovolím si přidat novinku od nové vlády z Mze, publikováno 13.1.22: "Na první hektary získají zemědělci vyšší podporu, pokud budou hospodařit ekologicky, dostanou až 20 tisíc korun na hektar" A co les, tam se po kůrovcích nejede nanovo a ekologicky????? Jakpak chtějí ti naši "vládci" udržet stav lesů v eko podobě??? Nebude lepší les zorat a pěstovat řepku!!!!..pár národních parků nás spasí, stejně jako přehrady!!! Masaryk se v hrobě obrací.]]></description>
			<dc:creator>Starý</dc:creator>
			<pubDate>Fri, 14 Jan 2022 07:16:52 +0100</pubDate>
			<guid>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/reakce-profesnich-organizaci-na-programove-prohlaseni-vlady-v-oblasti-lesnictvi#comment-5935</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Starý napsal:</title>
			<link>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/reakce-profesnich-organizaci-na-programove-prohlaseni-vlady-v-oblasti-lesnictvi#comment-5934</link>
			<description><![CDATA[Souhlas, ale ať tu dosud byla jakákoli vláda, tak vždy dotovala a plošně jakékoli pole řepky, kukuřice a dalšího, ale mez a les vedle nic, do těch ploch mezí ještě oproti lesu nešla a i dnes nejde ani koruna a když se někde sází stromy do nové meze, tak se jeden strom dotuje 300 -1200 kč v průměru, ale v dalším průměru co sleduji kolem sebe, vydrží tyto stromy na místě max. 2-5 let a pak popel a nikoho to nezajímá. Což v lese, pokud nezajistím kulturu, tak jsem na flastr, což státu a politikům jde, takže tu vždy stromy rostou, což je podstatný rozdíl. Na strom dostane vlastník málokdy, a jen když to je MZD pár korun. Podpora pouze na MZD a plošná je ze zákona na 1 ha 5000 Kč, což dělá v průměru 2 kč na stromek. To je pro vlastníka lesa plošná dotace jednou za průměrných 100 let "obrovský přínos" v podpoře. Člověk by brečel a tak to jde stále, hlavně když vlastník lesa drží hubu a tímto je mu zavřená. Hledat konsenzus je velice těžké ..]]></description>
			<dc:creator>Starý</dc:creator>
			<pubDate>Thu, 13 Jan 2022 14:42:54 +0100</pubDate>
			<guid>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/reakce-profesnich-organizaci-na-programove-prohlaseni-vlady-v-oblasti-lesnictvi#comment-5934</guid>
		</item>
		<item>
			<title>milan.kosulic napsal:</title>
			<link>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/reakce-profesnich-organizaci-na-programove-prohlaseni-vlady-v-oblasti-lesnictvi#comment-5933</link>
			<description><![CDATA["Všechny mimoprodukční funkce lesa fungují v plné intenzitě pouze v lesích, ve kterých se řádně hospodaří." Mně se spíš jeví současná kalamita jako důsledek nejen klimatické změny, ale právě také onoho "řádného" hospodaření, ke kterému se některé profesní organizace (ale třeba i LČR) tak upínají. Resp. jako důsledek faktického preferování ekonomického pilíře v rozporu s proklamacemi i v rozporu s právními předpisy nebo aspoň s jejich "duchem". Takže zoufalý křik, že nová vláda chce podporou mimoprodukčních funkcí zničit vlastníky, no, nevím, jak to nazvat... Produkční funkce je výsostným zájmem vlastníka, stát ji podporovat nemusí. Naopak neprodukční funkce jsou tím, co má stát přednostně zajímat, i když část veřejnosti to tak nemusí chápat. Ze dřeva totiž lidská civilizace nežije, žije díky zdravé půdě, vodě a vzduchu. K těmto třem opravdu důležitým věcem dnešní převažující způsoby využívání lesní i zemědělské půdy příliš šetrné nejsou. Tak nevyčítejme vládě, že to chce začít napravovat. Že tím notně šlápne na kuří oko různým babišům, je jasné.]]></description>
			<dc:creator>milan.kosulic</dc:creator>
			<pubDate>Thu, 13 Jan 2022 12:51:56 +0100</pubDate>
			<guid>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/reakce-profesnich-organizaci-na-programove-prohlaseni-vlady-v-oblasti-lesnictvi#comment-5933</guid>
		</item>
		<item>
			<title>najše napsal:</title>
			<link>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/reakce-profesnich-organizaci-na-programove-prohlaseni-vlady-v-oblasti-lesnictvi#comment-5931</link>
			<description><![CDATA[nesouhlasím, né každá formulace v zákoně daná může mít svůj projev v praxi - často jsou v zákoně nefunkční a neproveditelné věci. U nás je lesní zákonodárství v pohodě, co je v jeteli je výkon státní správy, který je zablokovaný od doby, kdy vznikla dvojkolejnost (kompetence ČIŹP/MŹp a SSL/Mze), jeden čeká na druhého a navíc platí, že "vrchní státní dozor nad lesy provádí MŽp !!". Chtěl jsem tu přilepit kus statého zákona, ale našel jsem něco jiného - je to exkurze do historie, ale myslím, že docela hezky ukazuje, že i v době třeskutého socialismu se o přírodě v zákonných předpisech uvažovalo citlivě, odborně a detailně - bez ohledu na to, jaká byla potom praxe: "Vyhláška č. 89/1965 Sb., § 4 (1) Kácet stromy rostoucí mimo les, na něž se nevztahují ustanovení zákona o rozvoji rostlinné výroby, *) lze jen se souhlasem místního národního výboru. Jde-li však o stromy a) v břehových porostech, b) působící jako větrolamy, c) určené k ochraně strží, svahů, slatin a rašelinišť, d) registrované v zájmu všeobecné ochrany přírody, e) zvlášť chráněné podle předpisů o státní ochraně přírody, f) patřící k některé kulturní památce, g) v zátopovém území, **) lze je vykácet pouze se souhlasem okresního národního výboru daným v součinnosti s orgánem státní ochrany přírody [písm. d) a e)], popřípadě s orgánem státní památkové péče [písm. f)]. Národní výbory zejména dbají, aby nebylo povoleno kácení stromů, které by způsobilo jejich nadměrnou těžbu nebo narušení vzhledu krajiny."]]></description>
			<dc:creator>najše</dc:creator>
			<pubDate>Mon, 10 Jan 2022 08:50:09 +0100</pubDate>
			<guid>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/reakce-profesnich-organizaci-na-programove-prohlaseni-vlady-v-oblasti-lesnictvi#comment-5931</guid>
		</item>
		<item>
			<title>schutzmeister@iex.cz napsal:</title>
			<link>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/reakce-profesnich-organizaci-na-programove-prohlaseni-vlady-v-oblasti-lesnictvi#comment-5930</link>
			<description><![CDATA[Nebo srovnejte českej galimatyáš s PUpfl - je les les, když nejni na Pupfl ? A je bezlesí les, když to je Pupfl ? Prostě afrika, afrika .... V ThürWaldg je les prostě les... To nevymyslíš.... § 2 Les a jeho funkce (1) Lesem ve smyslu tohoto zákona je každá plocha, která je osázena lesními stromy nebo lesními keři a je svou rozlohou vhodná a určená k plnění následujících užitných, ochranných a rekreačních funkcí, zejména 1. sloužit k produkci dřeva, 2. zvýšit příznivé účinky na klima, půdu, vodní bilanci a kontrolu znečištění ovzduší, 3. nabídnout původní flóře a fauně stanoviště popř 4 udělat spravedlnost pro rekreaci pro obyvatelstvo.]]></description>
			<dc:creator>schutzmeister@iex.cz</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 09 Jan 2022 17:50:10 +0100</pubDate>
			<guid>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/reakce-profesnich-organizaci-na-programove-prohlaseni-vlady-v-oblasti-lesnictvi#comment-5930</guid>
		</item>
		<item>
			<title>schutzmeister@iex.cz napsal:</title>
			<link>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/reakce-profesnich-organizaci-na-programove-prohlaseni-vlady-v-oblasti-lesnictvi#comment-5929</link>
			<description><![CDATA[SVOL : "První lesní zákon po změně poměrů v r. 1989 již zohledňuje i mimoprodukční funkce lesů." Leda prd. A od toho se to vše odvíjí. Zkuste ten český porovnat s nějakým moderním - třebas Duryňským - ThürWaldG. Ten náš je z polovina za Marie Terezie, částečně protektorátní a částečně bolševický. Jen ne současný. Zkuste jen heslo Státní lesy - u nás si to najdete a tady je Duryňský :, "Část pátá Zvláštní předpisy pro státní lesy § 31 Správa státních lesů (1) Státní les slouží zejména obecnému prospěchu. V něm mají být vzorně naplňovány zásady správného hospodaření v lesích (§ 19) a jejich rámcové podmínky a funkce lesa podle § 2 i funkce chráněných lesních oblastí podle § 9 být uskutečněn nejlepším možným způsobem. (2) U všech provozních opatření musí být dodrženy zásady hospodárnosti. (3) Lesnické úkoly, které přesahují možnosti jiných vlastníků lesů, zejména dlouhodobé, je třeba plnit ve státních lesích. (4) Státní les má být zachován ve své existenci a ve své výměře a lze jej prodat, jen je-li to ve veřejném zájmu. Snižování výměry státních lesů má být bráněno výkupem pozemků a prvním zalesněním. Má-li být dosaženo výhod ve smyslu plánovaného velkoplošného hospodaření, je třeba směřovat k výměně ploch státních lesů. Směna pozemků se nesmí uskutečnit, dojde-li ke snížení plnění funkcí lesa podle § 1 a 2 nebo k narušení ochrany přírody a krajiny. (5) Státní les má sloužit zejména úkolům lesnického výzkumu a lesnického vzdělávání. (6) Je-li k opatřením ve druhé a třetí části třeba povolení lesního úřadu, má se za to, že bylo státnímu lesu uděleno, jakmile je získán potřebný souhlas ostatních úřadů k zapojení." Zkuste srovnat ty bláboly v českém. Durňsko jen pro info - má stejný poměr lesa, cca dost obdobné podmínky - a lesnicko dřevařský sektor je třetí ekonomicky nejvýznamnější v zemi. A stáťáci maj při půl milionu hektarech 400 vlastních dělníků v těžbě. A při úplně jiným přístupu k lesu.]]></description>
			<dc:creator>schutzmeister@iex.cz</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 09 Jan 2022 17:08:07 +0100</pubDate>
			<guid>https://testnove.silvarium.net/lesnictvi/reakce-profesnich-organizaci-na-programove-prohlaseni-vlady-v-oblasti-lesnictvi#comment-5929</guid>
		</item>
	</channel>
</rss>
